Een goed gesprek helpt soms beter dan geld
Karin (22) heeft al een heel verleden achter zich en dat hakt er behoorlijk in. Ze kampt met psychische klachten, waardoor ze extreem vermoeid is. Ze heeft de Ziektewet aangevraagd, omdat ze niet in staat is te werken. Omdat ze geen goede band heeft met haar ouders, woont ze sinds een tijdje anti-kraak. Ze heeft geen inkomsten, dus stapelen de financiële problemen zich op. De buurtcoach brengt haar in contact met ZEG Achterhoek.
Alles op een rijtje
Karin is ten einde raad. Ze kan het allemaal niet meer overzien. Het telefoontje van de consulent van ZEG Achterhoek komt dan ook als geroepen. Al de volgende dag staat de consulent bij haar voor de deur. Karin vertelt dat ze niet meer weet welke wegen ze moet bewandelen. De consulent stelt voor om samen alles op een rijtje te zetten. Dat werkt. Zo vertelt Karin dat ze op haar aanvraag voor de Ziektewet nog geen reactie heeft gehad.
Goed nieuws
De consulent belt met het UWV. De aanvraag voor de Ziektewet blijkt in behandeling genomen. Om Karin tegemoet te komen, kan ze een voorschot aanvragen. Dat is goed nieuws. De consulent meldt haar ook aan bij de Sociale Raadslieden, om te bekijken voor welke voorzieningen ze misschien in aanmerking komt. Ter voorbereiding zet de consulent al wat vragen voor Karin op papier.
Overzicht
Doordat de consulent Karin helpt orde te brengen in alles wat geregeld moet worden, krijgt Karin weer overzicht. Het is precies het steuntje in de rug wat ze nodig heeft. Karin is in staat zelf alle gesprekken te voeren. Het voorschot krijgt ze snel uitbetaald en het sociaal raadslid meldt haar aan voor de Voedselbank en het Meedoenarrangement van de gemeente. Karin mag ook op gesprek bij een budgetcoach. Er is een enorme last van haar schouders gevallen. Ze kan weer verder.